HATHA YOGA

Je lichaam en adem leren beheersen, dat zijn de belangrijkste pijlers van Hatha yoga.

Hatha Yoga is de meest ouderwetse yogastijl en de basis waaruit de andere yogastijlen zijn voortgekomen. Oorspronkelijk werd het enkel beoefend door monniken die dagelijks aan het mediteren waren en milde lichamelijke oefening nodig hadden om het lichaam gezond te houden. De klassieke Hatha yoga asana’s zijn ontwikkeld met als doel de interne organen te stimuleren. Over de jaren heen werd Hatha Yoga steeds meer populair en werden er moderne yoga poses ontwikkeld. Deze moderne houdingen werken meer op het externe lichaam, zoals de spieren, met als doel sterk en fit te worden. Hatha Yoga word gekarakteriseerd door de beoefening van asana’s en pranayama.

  • Asana is de beoefening van yoga poses. Asana, of Sthiram Sukham Asanam, betekent stabiele, comfortabele houding. Het doel is om volledig comfortabel te zijn in een yoga houding, zonder mentale of lichamelijke spanning. Bij zware beoefening en herhaling passen het lichaam en de geest zich aan aan de houdingen en accepteren ze de spanning. Enkel op deze manier hebben asana’s hun maximale effect.
  • Pranayama betekent verlenging van de levensenergie ofwel Prana. In pranayama kun je controle uitvoeren over de ademhaling en de prana, de vitale energie. Bij verschillende ademhalingsoefeningen kun je de capaciteit en het inhouden van de ademhaling vergroten. Pranayama kan ook een zeer aangenaam effect hebben op de geest en het lichaam. Als je eenmaal de controle over de ademhaling hebt aangeleerd is het gemakkelijker om controle over de geest uit te oefenen.

Ik begeleid je graag door deze eeuwenoude discipline die zoveel te bieden heeft aan je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Flavia B. Arrondo